Dulu masa aku keja kat kampeni yyy sempat la jgk aku tgk tv9 pagi2x ada rancangan tanyalah ustaz. Memang best2x topik yang diutarakan. Tambah2x bila topik kekeluargaan. ;)

Sekarang jgn harap la nak tgk tv pagi2x. Kelam kabut nak pi keja. Awal2x pagi baru je matahari nak naik dah kena bergegas ke tempat keja. Nak kejarkan punch card Pak Jeh pukul 8.

Ok, dari aku merepek tak tentu hala kita berbalik pada topik pagi tadi. Haini sempat tgk kejap je. Topik haini pasal kematian. Setiap umat PASTI akan mati. Masa dan ketikanya yang dirahsiakan oleh Allah SWT. Tak kira muda atau tua masing-masing mestilah bersedia menghadapi kematian. Persoalannya, bersediakah kita? Hari-hari sebuk mencari rezeki dunia. Bekalan akhirat nanti sudah cukupkah? Sejenak aku menginsafi diri sendiri..

Ada seorang hamba bertanya kepada Ustaz, "bolehkah Ustaz huraikan bagaimanakah mati syahid?" Semua orang islam di dunia ni rasanya nak mati syahid. Siapa yg tak nak? Allah dah menjanjikan syurga utk org yg mati syahid, bukan? Ustaz tersebut menerangkan ada 3 jenis mati syahid

1. Syahid dunia dan akhirat
Iaitu mati semasa peperangan dgn niat kerana Allah dan menegakkan agama Allah.

2. Syahid akhirat
Iaitu mati semasa lemas, kebakaran, penyakit taun, melahirkan anak. Allah akan mengiranya di akhirat kelak.

3. Syahid dunia
Iaitu mati semasa peperangan tetapi niatnya hendak menunjuk-nunjuk bhw dirinya hebat, bukan niat kerana Allah. Maka, pada mata manusia sahaja nmpk syahid.

Itulah serba ringkas ilmu yg aku dpt haini. InsyaAllah mudah-mudahan kawan-kawan, sahabat, sedara kita semasa kematian kelak datangnya malaikat mengambil nyawa dgn wajah berseri2x..amin ya rabbal alamin..

P/s: Smoga roh2x umat islam yg telah meninggal ditempatkan bersama org2x yg beriman. Jom bertaubat sebelum terlambat.

posted from Bloggeroid

Comments (2)

On April 11, 2012 at 9:17 PM , NHY said...

TQ Didi, kongsi psl mati syahid ni - tang 3 kategori ni blm prnh dgr lagi ~ ilmu baru :)

 
On April 17, 2012 at 11:28 PM , diana abdullah said...

tu lah...xpenah dengar gak...ilmu baru nisa..:-)