haish...dah 24 minggu dah kandunganku..bersamaan 6 bln..makin lama makin beso perut den nih..strech mark pun dah naik merata2...huhuhu..tringat membe den, kak yati pnh ckp perut dia mcm tembikai masa dia pegnen dulu...time tu den gelakkan die..skrg, time den plak dpt perut tembikai..wahaha

nape jadik stretch mark ni ek? mari menggugel..

Kulit Perut Pecah

Perut yang semakin membesar ketika hamil mengakibatkan kulitnya tegang dan pecah-pecah berjalur. Ini dikenali sebagai stretch marks. Sesetengah wanita mengalami masalah ini dengan teruknya kerana bekas stretch marks menjadi sangat nyata dan lebih buruk apabila kehamilan meningkat umurnya. Keadaan ini sukar dielakkan. Calar-calar pada kulit perut ini disebabkan oleh dua faktor. Pertama, kandungan hormon kehamilan menyebabkan tisu di bawah kulit menjadi lemah dan keduanya pertumbuhan dan pembesaran rahim merenggangkan tisu di bawah kulit serta menyebabkan keadaan kulit perut pecah dan ini menimbulkan satu keadaan yang tidak menyenangkan. Strecth marks pada perut ini boleh juga dielakkan dengan menyapu minyak zaitun dua tiga kali sehari dari mula hingga ke akhir kehamilan. Usaha ini tidak dijamin boleh mengelakkannya seratus peratus kulit tidak tercalar. Selepas kelahiran bekas stretch marks ini menjadi kurang sedikit tetapi parutnya kekal menandakan seseorang wanita itu pernah hamil dan melahirkan anak.

dicopy dari http://www.hamidarshat.com/zuriat-buku-138/133-gejala-hamil.html

ni lah gambo stretch mark..dah tentu lah ni bukan perut den..hehe..den amik dari gugel image..:-p

den sapu ngan baby oil jek..tapi mcm xde efek jek..huhuhu...haitu check up pun nurse suh p farmasi bli ubat sapu coz den pny tangan nih gatai sgt suke menggaru...huish, kalo dpt garu mmg sdp giler...nikmat tul..wakaka

korang nak rase tahap kesedapan menggaru stretch mark? silelah wat anak dulu..hehehe..jumpe lagi..

wassalam..:-)

Comments (2)

On November 19, 2010 at 3:00 PM , Nadia Abdullah said...

xpayah tgu buat anak pon...kalo gemuk pon ada gak stretch mark nh..

 
On November 22, 2010 at 1:30 PM , diana abdullah said...

wahaha...stretch mark tu xlawa mcm stretch mark pegnen...yg ni design dia lg cun...hehehe